Motor is beschikbaar voor 172 automerken
Motor van fabrikanten:
De motor: de werking, defecten, reparatie en vervanging
De motor telt tot de belangrijkste eenheden van de auto. Deze is ontwikkeld om thermische in mechanische energie om te zetten. Dit samenstel zorgt ervoor dat de wielen draaien.
De hoofdsoorten
Op basis van het soort brandstof:
- Benzine. Deze motoren ontsteken een samengeperst brandstof-luchtmengsel door middel van een elektrische vonk.
- Diesel. De werking is op basis van de zelfontbranding van gespoten brandstof als deze in aanraking met perslucht komt.
Op basis van de wijze van luchttoevoer:
- Motoren met een natuurlijke aanzuiging (atmosferische motor). Door het vacuüm in de motorcilinder wordt er lucht of een brandstof-luchtmengsel aangevoerd.
- Turbogeladen. De lucht of het brandstof-luchtmengsel worden onder druk van een turbolader naar de cilinders aangeleverd. Hierdoor kunnen het vermogen en de prestaties van de motor worden verhoogd.
De belangrijkste onderdelen en werkingskenmerken van de motor
De belangrijkste onderdelen van een motor zijn het carter, het cilinderblok en de cilinderkop. Laatstgenoemde heeft aansluitingen voor bougies en uitsparingen voor de in- en uitlaat van het brandstof-luchtmengsel. Deze uitsparingen zijn met kleppen afgesloten. In de cilinder beweegt een zuiger die vastzit aan de drijfstang op en neer. De drijfstang zit vast aan de krukas, die vervolgens door middel van een distributieriem of -ketting op de nokkenas aangesloten is. De nokkenas regelt het openen en sluiten van de kleppen. Aan de andere kant van de krukas zit een vliegwiel gemonteerd en het koppel daarvan wordt door de versnellingsbak op de wielen overgedragen. De bewegende onderdelen van het samenstel worden gesmeerd met de olie uit het carter. Om ervoor te zorgen dat er geen olie in de verbrandingskamers terechtkomt, zijn de zuigers uitgerust met speciale ringen en de kleppen met steelafdichtingen.
Het cilinderblok en cilinderkop van de motor beschikken over speciale poorten voor koelmiddel en olie. Het verbindingsstuk tussen het cilinderblok en de cilinderkop van de motor is met een pakking afgedicht.
De vaakst voorkomende defecten
- Koolstafzettingen op de cilinderwanden en andere onderdelen van de motor. Deze afzettingen kunnen zich vormen doordat de zuigerveren of klepsteelafdichtingen versleten zijn.
- Slijtage aan de onderdelen van de cilinder-zuigercombinatie. Dit is het gevolg van een te hoge temperatuur van de motor, onvoldoende smering of omdat er vuil via de EGR-klep in de verbrandingskamers terechtkomt.
- Een verbrande zuiger. Dit kan worden veroorzaakt door een kapot koelsysteem, het gebruik van benzine met een laag octaangehalte, een verkeerd ontstekingstijdstip of een verkeerde afstelling van de voorontsteking, pingelen, te lang durende ontsteking van de gloeibougies en mankementen aan de injector.
- Kapotte kleppen. Een defect aan deze onderdelen kan te wijten zijn aan een geknapte distributieriem of -ketting.
Beproefde manieren om de gebruiksduur van de motor te verlengen
Voor een duurzame en doeltreffende werking van de motor dient u tijdig de olie te verversen en de olie-, brandstof- en luchtfilters te verwisselen. U dient uitsluitend de door de voertuigfabrikant geadviseerde smeermiddelen te gebruiken. Bij de vervanging van de cilinderkoppakking van de motor dient u zich te houden aan het aandraaimoment van de schroefdraadverbindingen, zoals aangegeven in de technische documenten. Laat de motor bij koude temperaturen goed op temperatuur komen vóór u met een hoog toerental gaat rijden.
Wetenswaardigheden over het repareren van motoren
De omvang van de werkzaamheden is afhankelijk van het soort defect. Over het algemeen volstaat het om defecte onderdelen zoals kleppen, hydraulische klepstoters en pakkingen te vervangen.
Een ingrijpende inspectiebeurt van de motor brengt met zich mee dat deze helemaal moet worden gedemonteerd. Dit maakt het mogelijk om de motor schoon te maken, de cilinders opnieuw uit te boren of cilinderbussen aan te brengen, alsook het vervangen van de zuigers en de zuigerveren. Mochten het cilinderblok of de -kop van de motor gescheurd zijn, dan is vervanging nodig. In geval van ruimte tussen het cilinderblok en de -kop zullen deze onderdelen opnieuw moeten worden gevlakt. Nadat de motor weer in elkaar is gezet, zal een specialist deze moeten afstellen en testen.
Motor-doctor.nl: uitsluitend kwalitatief hoogwaardige onderdelen voor uw auto
U kunt bij ons op elk willekeurig moment uitstekende motoronderdelen bestellen. Wij hebben voordelige prijzen, talrijke aanbiedingen, vakkundige hulp bij de keuze van de artikelen en de optie tot gratis bezorging.
Sterk verlaagde prijzen op reserveonderdelen van vele merken
Bestellingen van boven de 300 € bezorgen we gratis
Uw bestelling wordt zo gauw mogelijk verzonden, zodra we uw betaling ontvangen hebben.