Riemaandrijving / kettingaandrijving is beschikbaar voor 172 automerken
Riemaandrijving / kettingaandrijving van fabrikanten:
Riem- en kettingaandrijvingen: de werking, defecten, reparatie en vervanging
Riem- en kettingaandrijvingen zorgen ervoor dat de krukas en de nokkenas van de motor synchroon draaien. Ze drijven tevens het toebehoren van de motor aan.
De hoofdsoorten
Op basis van het gebruiksdoel:
- Tandriemaandrijving. Deze soort aandrijving kan zowel door middel van riemen als kettingen.
- Aggregaataandrijving. Hiervoor worden uitsluitend riemen gebruikt.
Op basis van het soort riem:
- V-snaar. Het koppel wordt door middel van wrijvingskracht overgebracht.
- Tandriem. De werking van dit systeem berust op het in elkaar grijpen van de tanden van de tandriem en de groeven van de riemschijf.
Op basis van het soort ketting:
- Rollenketting. Deze bestaat uit twee verschillende soorten schakels die elkaar afwisselen.
- Flyerketting. Dit type is gemaakt van kleine metalen plaatjes en pennen.
De belangrijkste onderdelen en prestaties van riem- en kettingaandrijvingen
Voor een goede riem- of kettingspanning wordt gebruik gemaakt van spanrollen. Riemaandrijvingen zijn voorzien van handmatig of automatisch afstelbare riemschijven. Kettingaandrijvingen zijn voorzien van een speciale hydraulische spanner die met een spanstuk uitgerust is. De aggregaataandrijvingssystemen omvatten veel meer onderdelen. Zo beschikken ze over geleiderollen die de baan van de riem aansturen en die ervoor zorgen dat de riem degelijk contact maakt met de riemschijven van het toebehoren van de motor.
De vaakst voorkomende defecten
- Het materiaal van de riem is aftands. Dit kan het gevolg zijn van onderspanning op de riem, een verkeerde uitlijning van de riemschijf of het aanbrengen van een nieuw onderdeel op de oude aandrijvingsdelen.
- Een beschadiging aan de stoflaag of het elastische koord. Dit kan te wijten zijn aan gewiebel van de riem en doordat de riem in aanraking komt met andere onderdelen zoals flenzen of bouten.
- Het slippen en oververhit-raken van de riem. Dat kan zich voordoen wanneer het onderdeel vettig wordt bij slechte pakkingen.
- Barsten, groeven en oneffenheden op de spanrollen. De oorzaak kan een te strakke riem zijn.
- De spanrol is geblokkeerd door een beschadigd lager.
- Een kapotte hydraulische kettingspanner. De oorzaak kan een vastgelopen klep, een loszittende veer en dichtslibbende kanalen door uitgestelde verversing van de olie zijn.
Beproefde manieren om de gebruiksduur van het systeem te verlengen
Een correcte spanning van de riem of ketting garandeert een lang en feilloos functioneren van de mechanismen. Deze moet niet slechts tijdens de installatie, maar eveneens gedurende het gebruik worden afgesteld. Alle onderdelen van de riem- en kettingaandrijvingen dienen als set te worden vervangen, met span- en geleiderollen, spanners en indien nodig ook riemschijven van de aangedreven eenheden. Bovendien moet de motorolie bijtijds worden ververst. Vervuilde olie heeft een nadelige uitwerking op het functioneren van de spanners, wat de effectiviteit en de levensduur van de riem- en kettingaandrijvingen vermindert.
Wetenswaardigheden over het repareren van riem- en kettingaandrijvingen
Deze onderdelen zijn niet te repareren. Mochten ze defect raken, dient u ze te vervangen. Defecte onderdelen kunnen resulteren in een slechte werking van de motor en het toebehoren.
Motor-doctor.nl: uitsluitend kwalitatief hoogwaardige onderdelen voor uw auto
Onze webshop voert een uitgebreid aanbod aan onderdelen voor auto's van alle merken. U koopt bij ons de juiste onderdelen van riem- en kettingaandrijvingen, ook als u in het bezit bent van een oldtimer. Dankzij onze gebruiksvriendelijke zoekfunctie op de website kunt u snel en makkelijk het benodigde onderdeel vinden.
Sterk verlaagde prijzen op reserveonderdelen van vele merken
Bestellingen van boven de 300 € bezorgen we gratis
Uw bestelling wordt zo gauw mogelijk verzonden, zodra we uw betaling ontvangen hebben.