Selecteer een voertuig voor Autovering auto Vering / demping kosten
Op zoek naar
1
2
3

Vering / demping is beschikbaar voor 176 automerken

Vering / demping MERCEDES-BENZ kosten MERCEDES-BENZ
Vering / demping OPEL kosten OPEL
Vering / demping AUDI prijs AUDI
Vering / demping RENAULT prijs RENAULT
Vering / demping PEUGEOT prijs PEUGEOT
Vering / demping TOYOTA prijs TOYOTA
Autovering FIAT originele FIAT
Autovering CITROËN originele CITROËN
Autovering SEAT originele SEAT
Autovering NISSAN originele NISSAN
SUZUKI SUZUKI
MAZDA MAZDA
HYUNDAI HYUNDAI
SKODA SKODA
HONDA HONDA
MITSUBISHI MITSUBISHI
MINI MINI
ALFA ROMEO ALFA ROMEO
CHEVROLET CHEVROLET
LAND ROVER LAND ROVER
PORSCHE PORSCHE
DAIHATSU DAIHATSU
SUBARU SUBARU
SAAB SAAB
TESLA TESLA
JAGUAR JAGUAR
JEEP JEEP
DACIA DACIA
LEXUS LEXUS
IVECO IVECO
SMART SMART
CHRYSLER CHRYSLER
CUPRA CUPRA
DODGE DODGE
LYNK & CO LYNK & CO
LANCIA LANCIA
FORD USA FORD USA
MG MG
ABARTH ABARTH
DAEWOO DAEWOO
ROVER ROVER
SSANGYONG SSANGYONG
RAM RAM
MASERATI MASERATI
CADILLAC CADILLAC
INFINITI INFINITI
AIXAM AIXAM
BENTLEY BENTLEY
MAN MAN
ISUZU ISUZU
LADA LADA
DS DS
TRIUMPH TRIUMPH
FERRARI FERRARI
DAF DAF
TALBOT TALBOT
AUSTIN AUSTIN
HUMMER HUMMER
PIAGGIO PIAGGIO
BEDFORD BEDFORD
PONTIAC PONTIAC
ASTON MARTIN ASTON MARTIN
GMC GMC
LDV LDV
LAMBORGHINI LAMBORGHINI
LOTUS LOTUS
MICROCAR MICROCAR
VAUXHALL VAUXHALL
ROLLS-ROYCE ROLLS-ROYCE
LINCOLN LINCOLN
TRABANT TRABANT
ALPINE ALPINE
ALPINA ALPINA
DAIMLER DAIMLER
RENAULT TRUCKS RENAULT TRUCKS
MORGAN MORGAN
POLESTAR POLESTAR
MORRIS MORRIS
NSU NSU
BUICK BUICK
TVR TVR
AUSTIN-HEALEY AUSTIN-HEALEY
AUTOBIANCHI AUTOBIANCHI
AUTO UNION AUTO UNION
SANTANA SANTANA
BUGATTI BUGATTI
LIGIER LIGIER
UAZ UAZ
JIANGLING LANDWIND JIANGLING LANDWIND
STREETSCOOTER STREETSCOOTER
GOUPIL GOUPIL
ACURA ACURA
CHERY CHERY
GENESIS GENESIS
ZASTAVA ZASTAVA
BORGWARD BORGWARD
MERCURY MERCURY
WARTBURG WARTBURG
ZUENDAPP ZUENDAPP
GLAS GLAS
ASIA MOTORS ASIA MOTORS
WESTFIELD WESTFIELD
OLDSMOBILE OLDSMOBILE
CATERHAM CATERHAM
MCLAREN MCLAREN
PUCH PUCH
CASALINI CASALINI
FISKER FISKER
DFSK DFSK
BRABUS BRABUS
ARO ARO
INNOCENTI INNOCENTI
BERTONE BERTONE
BARKAS BARKAS
EBRO EBRO
GAZ GAZ
STEYR STEYR
TATA (TELCO) TATA (TELCO)
AC AC
FSO FSO
PROTON PROTON
HOLDEN HOLDEN
FORD OTOSAN FORD OTOSAN
MOSKVICH MOSKVICH
MEGA MEGA
PLYMOUTH PLYMOUTH
MARUTI MARUTI
MAHINDRA MAHINDRA
CARBODIES CARBODIES
DE TOMASO DE TOMASO
SATURN SATURN
INDIGO INDIGO
MINELLI MINELLI
PANTHER PANTHER
SHELBY SHELBY
UMM UMM
WIESMANN WIESMANN
MAYBACH MAYBACH
ASKAM (FARGO/DESOTO) ASKAM (FARGO/DESOTO)
SCION SCION
SPYKER SPYKER
KTM KTM
AUVERLAND AUVERLAND
FORD ASIA / OCEANIA FORD ASIA / OCEANIA
JINBEI JINBEI
GREAT WALL GREAT WALL
PININFARINA PININFARINA
LTI LTI
BYD BYD
BUICK (SGM) BUICK (SGM)
SHUANGHUAN AUTO SHUANGHUAN AUTO
MAXUS MAXUS
ARTEGA ARTEGA
DR DR
THINK THINK
GEELY (GLEAGLE) GEELY (GLEAGLE)
BESTURN (FAW) BESTURN (FAW)
MIA ELECTRIC MIA ELECTRIC
HAVAL HAVAL
RUF RUF
KOENIGSEGG KOENIGSEGG
PAGANI PAGANI
LLOYD LLOYD
VICTORY VICTORY
GERMAN E-CARS GERMAN E-CARS
RAVON RAVON
ALVIS ALVIS
POLARIS POLARIS
LEVC LEVC
LUCID LUCID
KG MOBILITY KG MOBILITY
Meer
Autovering voor uw voertuig: belangrijk voor selectie

Het dempingssysteem: de werking, defecten, onderhoud en vervanging

Het dempingssysteem bestaat uit onderdelen en assemblages die bedoeld zijn om trillingen op te vangen als u over oneffen ondergronden rijdt, om de klappen te dempen en om het slingeren van de carrosserie bij het optrekken en afremmen tegen te gaan. Ze zorgen ervoor dat de carrosserie de vereiste bodemvrijheid behoudt en dat het rijcomfort gewaarborgd blijft. Ze zorgen voor de veiligheid en stuurbaarheid van de auto.

De hoofdsoorten

Op basis van het soort schokdempers:

  • Met schokdempers met één buis. De constructie is voorzien van een werkcilinder die tevens de behuizing van het onderdeel vormt.
  • Met dubbelwandige schokdempers. De werkcilinder is in de behuizing aangebracht. Er is een uitsparing tussen de wanden.

Op basis van de onderdelen van de ophanging:

  • Met bladveren. Het betreft hier meerdere stalen platen van diverse lengtes die met klemmen zijn verbonden.
  • Met schroefveren. Ze bestaan uit draden waarvan de doorsnede constant of variabel is.
  • Met torsiestangen. Dit zijn stangen die door te verdraaien trillingen opvangen.
  • Pneumatisch (lucht). Hierbij is het mogelijk de bodemvrijheid in te stellen. Er kunnen luchtbalgen gebruikt worden in combinatie met veren of schokdempers, maar ook als zelfstandige onderdelen.
  • Hydropneumatisch. Bij dit dempingssysteem bestaan de verende delen uit hydropneumatische bollen die met gas en vloeistof gevuld zijn.

Op basis van de mate van afstelbaarheid:

  • Niet afstelbaar. De eigenschappen van de veren en schokdempers zijn standaard ingesteld.
  • Verstelbaar. Hierbij is het mogelijk om de starheid van de schokdempers, de voorbelasting van de veer en de bodemvrijheid te regelen.
  • Adaptief. De mate van demping wordt al naargelang de rijomstandigheden bijgesteld. Eén en ander is mogelijk dankzij de toepassing van spiraalveren met een variabele stijfheid en schokdempers die van elektromagnetische kleppen of een speciale vloeistof voorzien zijn.

De belangrijkste onderdelen en werkingskenmerken van het dempingssysteem

De voornaamste onderdelen van het systeem worden gevormd door schokdempers en veren. Deze worden met behulp van bussen en in sommige gevallen ook door middel van steunen of veerschotels (bevestigingsplaatsen) aan de carrosserie en de onderdelen van de vering vastgemaakt. De stang van de schokdemper is uitgerust met een stootrubber en een hoes. Eerstgenoemde is bedoeld om de slag van de stang af te stoppen zodra de schokdemper volledig samengedrukt is. Laatstgenoemde biedt de assemblage bescherming tegen negatieve invloeden van buitenaf. De veren kunnen deel uitmaken van de veerpoot of apart worden gemonteerd.

De vaakst voorkomende defecten

  • Het doorzakken van de veren is het gevolg van het niet aanhouden van de voorgeschreven vervangingstermijnen, de voortdurende overbelasting van de auto en door het gebruik van niet-passende onderdelen.
  • De windingen van de onderdelen kunnen schade oplopen, wat het resultaat kan zijn van een aanrijding of de inwerking van vocht en vuil.
  • De schokdempers zijn niet meer dicht doordat de afdichtingen versleten of beschadigd zijn.
  • Verroeste veerschotels (bevestigingsplaatsen) in het dempingssysteem worden veroorzaakt door veelvuldig gebruik op modderige wegen, snelle temperatuursveranderingen en blootstelling aan chemicaliën voor autowegen.

Beproefde manieren om de gebruiksduur van het systeem te verlengen

Vermijd een agressieve rijstijl en rem af voor obstakels en in bochten. Hierdoor worden de onderdelen van het dempingssysteem ontlast. Inspecteer de hoezen regelmatig: mochten deze scheuren vertonen, vervang ze dan. Ontdoe de onderdelen van vuil: dit voorkomt roestvorming.

Wetenswaardigheden over het repareren van het dempingssysteem

Onderdelen van het dempingssysteem zijn niet te repareren. Als ze niet meer in orde zijn, vervang ze dan. Het is essentieel om tijdig nieuwe onderdelen te monteren. Zo niet, dan kunnen de onderdelen van de ophanging vroegtijdig verslijten.

Motor-doctor.nl: uitsluitend kwalitatief hoogwaardige onderdelen voor uw auto

Onze webshop heeft regelmatig aanbiedingen, waarmee u tegen een erg scherpe prijs onderdelen voor de demping kunt kopen. Meld u aan voor onze nieuwsbrief, opdat u onze beste aanbiedingen niet misloopt.

Bodemprijzen

Sterk verlaagde prijzen op reserveonderdelen van vele merken

VEILIGE VERZENDING

Bestellingen van boven de 300 € bezorgen we gratis

Snelle bezorging

Uw bestelling wordt zo gauw mogelijk verzonden, zodra we uw betaling ontvangen hebben.

Verzending via

Snelle levering ! UPS, GLS, DHL

Motor-doctor.nl - Hotline en telefonische ondersteuningMotor-doctor.nl - Hotline en telefonische ondersteuning
Verlanglijstje 0 Registreren
0
Artikelen
#
55-6179
0
Uw winkelkarretje is leeg